www.rataverkko.fi – Tietoa rautatieliikenteestä. Ylläpito Raideryhmä www.raideryhma.fi

Tietoa Kemijärven junaliikenteestä

Ajankohtaista

Kemijärven liikenteen jatkuminen

Entinen juna

Uusi juna

Sähköistyksen tarve

Aggregaatti ja Dr16-veturi

Kemijärven junien kannattavuus

| Junan sähkötarve | Aggregaattivaunu Eifet | Sähköä syöttävä dieselveturi Dr16 | Tuleeko junasta liian pitkä aggregaattivaunun kanssa |

Junan sähkötarve

Uusien punaisten 2-kerrosmakuuvaunujen lämmitys ja kaikki tekninen toiminta tapahtuu sähköllä. Tarvittava sähkö saadaan junan veturista. Suomessa on käytössä kansainvälisen UIC-standardin mukainen 1500 voltin (V) sähkölinja. Tämän sähkölinjan suurin virta on 800 amppeeria (A) ja siten suurin teho 1200 kilowattia (kW).

Junanvaunujen sähkönkulutus on mitoitettava siten, että koko juna ei tarvitse enempää sähköä kuin sähkölinjaan voidaan syöttää. Kun junassa voi olla 20 vaunua, yhden vaunun sähkötehontarve ei voi olla suurempi kuin 60 kW.

Kemijärvelle jatkava Helsingistä lähtevän junan osa on ollut 2–3 makuuvaunua, 2 päivävaunua, konduktöörivaunu ja ravintolavaunu. Siis 6–7 vaunua. Näistä vaunuista konduktöörivaunu ja ravintolavaunu eivät tarvitse ulkopuolista sähköä, joten sähköä tarvitsevia vaunuja on 4–5 kappaletta, jos ei käytetä sinisiä vaunuja. Kemijärven junan sähkötehon tarve on siten 240–300 kW.

Sivun alkuun.

Aggregaattivaunu Eifet

Aggregaattivaunun teho on noin 290 kVA (kW). Se on mitoitettu seitsemän päivävaunun lämmittämiseen (tehontarve maksimissaan noin 45 kVA/vaunu). Kaksikerroksisen Edm-makuuvaunun pääsulakkeen arvon mukaan uuden makuuvaunun suurin tehontarve voi olla 90 kVA. Vaunu ei voi kuitenkaan tällaista tehoa saada sähköveturista matkalla Rovaniemelle, vaan edellisen kappaleen selvityksen mukaisesti maksimitehona voi pitää 60 kW, ja aggregaattivaunun teho riittää viiden uuden makuuvaunun lämmitykseen.

Matkustajaliikenteen aggregaattivaunuja on VR Oy:llä 4 kappaletta.

VR Oy:n neljä aggregaattivaunua ovat suhteellisen iäkkäitä. Aggregaattivaunuista kolme on sarjaa Eifet. Neljäskin oli sarjaa Eifet (nro 25304), mutta se on hiljan muutettu tunnukselle Fey numerolle 29951. Fey-vaunussa on Eifet-vaunujen matkustamon paikalla virkailijoiden työtila. Fey-vaunua käytetään Sibelius-junassa.

VR Oy on ilmoittanut, että aggregaattivaunun hankintahinta on 1,5 milj. euroa, ja niitä olisi hankittava kaksi, jos liikenne Kemijärvelle jatkuu.

Kemijärven liikenne ei tarvitse kahta vaunua, ainoastaan yhden. Sama vaunu matkustaa aamulla Kemijärvelle ja illalla takaisin. Yön yli vaunu odottaa aamulla saapuvaa junaa.

Yksi aggregaattivaunu riittää varavaunuksi kolmelle säännöllisessä käytössä olevalle vaunulle. Tämä on normaalin länsimaisen käytännön mukaista rautateillä. Varakaluston tarve on 5–10 % käytössä olevan kaluston määrästä, mutta vähintään yksi yksikkö. Tätä periaatetta noudattaa myös VR Oy veturi- ja vaunukalustonsa määrän mitoituksessa. Kaikkiin mahdollisiin yhtäaikaisesti sattuviin onnettomuuksiin ja vikaantumisiin ei koskaan voida varautua, ja silloin käytetään muita keinoja. Jos kävisi niin, että kaksi kolmesta aggregaatista vikaantuisi, aggregaattien sijasta voidaan käyttää Dr16-veturin sähkönsyöttöä tai junassa käytetään silloin vain sinisiä öljylämmityksellä varustettuja vaunuja.

Sallan kunta on myös selvittänyt aggregaattivaunun hankintaa. Romutettavaksi osoitetun matkustajavaunun muuttaminen aggregaattivaunuksi maksaa alle 250.000 euroa (noin 1,5 milj. markkaa).

Sivun alkuun.

Sähköä syöttävä dieselveturi Dr16

Dieselveturisarja Dr16:n generaattorin tehon on 566 kVA. Tämä on lähes kaksinkertaisesti edellä laskettu Kemijärven junan tehontarve.

Jos veturilla on raskas juna tai junaa vedetään ylämäkeen, generaattorin junaan syöttämää tehoa joudutaan rajoittamaan. Kiihdytysten ja mäkien kanssa käytäntö on rajoittaa junaan syötettävää sähkötehoa kiihdytyksen ja nousun ajaksi. Jos tehoa tarvitaan pysyvästi lisää, voidaan käyttää kahta Dr16-veturia. Kuva Dr16-veturista vaunut.org-sivustolla.

Dr16-veturin sähkötehon riittävyydestä junakäyttöön kertovat Dr16-veturin käyttöohjeet, (VALMET Kiskokalustotehdas, 5. painos 30.12.1988) seuraavan lukuarvon: 566 kVA. Käyttöohjeen taulukoista käy ilmi, että 1500V syötön ollessa junalle 400 kW, 500 tonnin junan maksiminopeus 15 promillen nousussa on 35 km/h. Muille nousujyrkkyyksille on seuraavia arvoja:

Mitä painavampi juna, sen hitaammin se etenee ja päinvastoin. 7-vaunuisen Kemijärven junan paino on 416 tonnia. Kun taulukko on laskettu 500 tonnin junalle ja 400 kW:n sähköteholle, ja Kemijärven junassa molemmat ovat alhaisemmat (416 tonnia ja 300 kW), Dr16 selviää hyvin Kemijärven junasta, jossa on punaiset makuu- ja päivävaunut.

Ennen sähköistyksen valmistumista Rovaniemelle Dr16-veturit vetivät mm. Kemijärven yöjunan. Tällä hetkellä Kolarin yöjunat vedetään Dr16-vetureilla. Kolariin käytetään sinisiä öljylämmitteisiä vaunuja. Dr16:n sähkönsyöttöä käytetään autovaunujen tarpeisiin. Talvella yksi autovaunu käyttää enintän 6 kW tehoa autojen moottorilämmittimiin. Uudet punaiset autovaunut tarvitsevat vähäisen määrän sähköä myös jarrujärjestelmän ohjausyksikköön.

Sivun alkuun.

Tuleeko junasta liian pitkä aggregaattivaunun kanssa

Ei tule.

Aggregaattivaunu voidaan sijoittaa junan ensimmäiseksi tai viimeiseksi vaunuksi, eikä sille tarvita laituria junan pysähtyessä. Aggregaattivaunua ei tarvita kuin Rovaniemen ja Kemijärven välillä, jolla juna on lyhyempi kuin Helsingin ja Rovaniemen välillä.

Sivun alkuun.

Tämä sivu on luotu 27.2.2006 / AA | Viimeisin muutos 6.8.2006 / AA