Kemijärven makuuvaunujunan 61 järjestelyt Rovaniemellä

Junajärjestelyt Rovaniemellä

Helsingistä Rovaniemen kautta Kemijärvelle kulkevan junan järjestely- ja vaihtotyöt Rovaniemellä 24.2.2006.

  1. Juna saapuu Rovaniemen asemalle raiteelle 1.
  2. Junan perästä irroitetaan autojenkuljetusvaunut. Junan Kemijärvelle vetämiseen varattu Dv12-dieselveturi ajaa junan perään autovaunuihin kiinni ja siirtää ne autovaujunen purkupaikalle. Tämä toimenpide on mahdollista hoitaa myös sähköveturilla, kuten tehtiin kesällä 2005.
  3. Junan etupäästä irroitetaan Rovaniemelle jäävät vaunut. Helsingistä junan vetänyt Sr2-sähköveturi siirtää ne toiselle raiteelle.
  4. Raiteella 1 on tämän jälkeen Kemijärvelle jatkavista vaunuista koostuva juna, jossa on ravintolavaunu, 2 päivävaunua, yhdistetty kondulktööri- ja päivävaunu sekä 3 makuuvaunua. Yhteensä 7 vaunua. Kaikissa näissä vaunuissa on öljylämmitys.
  5. Autovaunut purkupaikalle vienyt Dv12-dieselveturi ajaa raiteella 1 olevan junarungon eteen, kytkeytyy siihen ja vie junan Kemijärvelle.

Junajärjestelyt Kemijärvellä

Juna saapuu 24.2.2006 Kemijärvelle laiturille 1. Junan saavuttua veturi irroitetaan ja se siirtyy raiteelle 2. Tauon jälkeen veturi jatkaa Kelloselkään, josta se noutaa 10 vaunullista puutavaraa. Tämä juna saapuu Kemijärvelle klo 17.

Klo 17:15 saapuu Kemijärvelle tavarajuna Kemistä vetureina 2 kappaletta Dv12-dieselvetureita. Toinen näistä vetureista siirretään lähtöä odottavan Helsingin makuuvaunujunan M68 eteen. Makuuvaunujunan veturina tullut ja Kelloselässä käynyt veturi siirtyy toiseksi tavarajunan veturiksi. Yhdessä nämä veturit ajavat sitten Isokylän sellutehtaalle hoitamaan vaihtotöitä.

Illalla perjantaina 24.2.2006 Kemijärveltä lähteneessä junassa oli 85 matkustajaa. Kaikkien kolmen makuuvaunun makuupaikat oli myyty. Osa makuupaikoista oli myyty vasta Rovaniemeltä etelään. Väliasemilta on havainto Vian seisakkeelta, jolta nousi mukaan yksi matkustaja, Misistä ei noussut matkustajaa. Kuusivaarasta ei ole havaintoa.

Järjestelyt Rovaniemellä Helsingin suuntaan

Kemijärveltä Helsingin suuntaan mentäessä tapahtumat Rovaniemellä ovat seuraavat:

  1. Autovaunut ovat kuormattavana raiteella 1b.
  2. Sähköveturi työntää pikajunan M68 vaunuston raiteelle 1 ja edelleen raiteen 1 jatkeena olevalle raiteelle 1b, joka on autovaunujen kuormausraide.
  3. Matkustajavaunut kytketään autovaunuihin ja sähköveturi ajaa vaunujen edestä pois.
  4. Kemijärven juna saapuu Rovaniemelle ja ajaa aseman ohi. Sitten dieselveturi työntää junan raiteen 1 kautta Rovaniemen matkustajavaunujen ja autovaunujen muodostavan junarungon eteen.
  5. Kemijärveltä tullut junarunko ja Rovaniemellä odottanut junarunko kytketään toisiinsa, ja dieselveturi kytketään irti ja se ajaa junan etestä pois.
  6. Sähköveturi ajaa raiteella 1 seisovan M68:n junarungon eteen ja se kytketään kiinni. Juna on valmis lähtemään kohti Helsinkiä.

Tässä esitetty käytäntö on ollut voimassa siitä lahtien vuoden 2005 alusta, kun sähköistys Rovaniemelle valmistui.

Ohessa Rovaniemen aseman raidekaavio.

Palaa alkuun.

Sivu on tehty 27.2.2006 / AA